Logo Smeg

Interview Vittorio Bertazzoni

< Smegazine December

Naast zijn voornaam deelt Smeg CEO Vittorio Bertazzoni ook de waarden en goede eigenschappen van zijn grootvader, die 70 jaar geleden het bedrijf oprichtte dat uitgroeide tot een iconisch merk. Hij staat aan het hoofd van een familiebedrijf dat stijl ademt - net als zoveel andere Italiaanse bedrijven, die gedreven worden door kwaliteit en design. Mensen die geen notie hebben van de oorsprong van het ‘Made in Italy’ label kunnen die uitstraling als pretentieus of snobistisch bestempelen. Vittorio Bertazzoni, die de rijke cultuurgeschiedenis van zijn land als geen ander kent, spreekt die karakterisering volmondig tegen: “Wij acteren niet. Het maakt deel uit van onze evolutie. Italianen zijn van nature stijlvol.”

Welke waarde en eigenschappen koestert u het meest, als belangrijk lid van de derde generatie Bertazzoni ondernemers die een mondiaal bekend familiebedrijf runt?

“We proberen als familiebedrijf altijd eerlijk te zijn en onze klanten de best mogelijke producten, design en diensten aan te bieden. Dat zijn waarden die ik meekreeg wanneer ik twintig jaar geleden in dit bedrijf aan de slag ging. Omdat we sinds zovele jaren een sterke relatie met onze klanten hebben opgebouwd, kunnen en mogen we hen nooit ontgoochelen. Dat is essentieel en precies datgene waarin mijn grootvader geloofde toen hij Smeg 70 jaar geleden startte. Het is één van de belangrijkste redenen waarom dit bedrijf nog altijd actief én succesvol is. En hopelijk nog voor lange tijd zal zijn. (lacht) Als een ondernemer met circa 2000 medewerkers werd mij ook duidelijk gemaakt dat ik een sociale verantwoordelijkheid heb. Wanneer ik een beslissing neem, zal dit immers gevolgen hebben voor veel mensen rondom mij.”

Als CEO van Smeg werd u in de eerste plaats geïnspireerd door uw grootvader en stichter Vittorio Bertazzoni sr. en door uw vader Roberto. Maar wellicht werd u nog door anderen beïnvloed?

“Twintig jaar geleden werd ik geïnspireerd door Steve Jobs toen hij zijn bedrijf opnieuw aan het uitbouwen was. Hij bood zijn klanten een ander type product en een ander soort design aan, net zoals Smeg vandaag doet. Wij zijn ook graag anders, niet om gewoon anders te doen, maar wel om aan onze klanten producten aan te bieden die tegelijkertijd comfort, plezier en design brengen. Aan onze klanten de vrijheid en mogelijkheid geven om anders te zijn, is precies één van de doelstellingen van Smeg. Een andere bekende persoon die me beïnvloedde was Enzo Ferrari. Hij streefde er altijd naar om unieke wagens te maken die ook de beste waren. Daardoor creëerde hij vol passie een iconisch merk.”

Waarom is voor Smeg het aspect van stijl en design - naast uiteraard de toepassing van geavanceerde technologie en productkwaliteit op zich - zo belangrijk in het creëren van producten?

“Als een Italiaans bedrijf zijn we van nature creatief. Wanneer we een toestel maken, kunnen we iets standaard maken, of met een zekere stijl. Omdat we ‘besmet’ zijn met de Italiaanse zin voor vakmanschap - wat deel uitmaakt van ons cultureel erfgoed - willen we toestellen maken die goed werken en mooi ogen. Dat maakt niet veel verschil qua kosten. We zorgen voor een stijlvol design met oog voor de details, die voor ons zeer belangrijk zijn. Stijl maakt deel uit van onze geschiedenis omdat we overal in ons land omringd worden door kunst. Het maakt sinds de Romeinse tijd deel uit van onze natuurlijke evolutie. Wat vandaag bekend staat als ‘Made in Italy’ voor bijvoorbeeld mode, design of auto’s is de natuurlijke, eigentijdse evolutie van wat ‘Made in Italy’ was in de tijd van de renaissance, barok of het neoclassicisme. Stijl maakt deel uit van onze herkomst en ons DNA. Het is niet snobistisch of pretentieus. We doen niet alsof. Gevoel voor stijl is aangeboren bij ons.” (lacht)

Hoe zou u dat DNA karakteriseren?

“Vandaag staat ‘Made in Italy’ voor een postindustrieel concept maar het was al in de middeleeuwen een referentie voor topkwaliteit. Het beste textiel werd toen in Italië gemaakt en mensen van heel de wereld kwamen naar Italië om het te kopen. Architecten, schilders, schrijvers, componisten kwamen nadien naar Italië om van de grote Italiaanse meesters te leren en om zich te laten inspireren. In het 19de-eeuwse Parijs had men de befaamde Kunstsalons waar wedstrijden werden gehouden. De winnaar mocht zes maanden tot een jaar in Italië doorbrengen!

Als een mondiaal merk werkt Smeg met designers en architecten die de huidige en toekomstige trends vertalen in toestellen van Smeg. Hoe selecteert u deze professionals?

“We hebben daar geen standaardprocedures voor. Meestal leren we architecten en designers door omstandigheden kennen en nadien ontwikkelt zich op één of andere manier een natuurlijke vriendschapsrelatie. We zoeken nooit actief naar beroemde designers. Het is een organisch proces en we willen op basis van gedeelde waarden een goede relatie uitbouwen. We willen ook graag voor minimum tien jaar samenwerken. Daarnaast ontvangen we veel voorstellen van beroemde en onbekende designers en we kunnen beslissen om met beide types te werken, op basis van de kwaliteit van hun werk die ze ons presenteren.”

Tot slot: Hoe verklaart u als Italiaanse ondernemer het wereldwijde en constant nog toenemende succes van de Italiaanse keuken?

“Italiaans eten is divers. Het is simpel en niet moeilijk om te bereiden. Het is niet duur, dagelijkse kost en daardoor zeer toegankelijk. In de Italiaanse keuken gebruiken we veel groenten, wat de gerechten ook gezond maakt. En boven alles, het is bijzonder lekker en smaakvol!” (lacht)

< Culinaire Trend: Lekker, gezond en bewust koken • Dolce&Gabanna: couture in je keuken >